Historie

I foråret 2005 blev det lille hjørne af Vallensbæk Strand, der tidligere hed Risingevej 1, forvandlet fra et erhvervsområde med fabriksbyggeri til et attraktivt boligområde. Indtil da husede adressen virksomheden FMC Biopolymer. Virksomheden lukkede i foråret 2005 og på områdets ca. 50.000 m2 påbegyndte ejendomsudviklingsselskabet Sjælsø nedrivningen af fabrikken og i 2006 opførelsen af vores bebyggelse Åhaven med en lav etageejendom med 96 lejligheder på 53-127 m2 og l46 rækkehuse i 2 og 3 etager på 86-176 m2.

På et tilstødende areal i Åhaven på ca. 6000 m2 har virksomheden LONZA en åremålsafgrænset lejeaftale, og kan således som en god nabo fortsætte sin aktivitet dog uden mulighed for at ændre/udvide sine produktions faciliteter. LONZA raffinerer her et ufarligt tangekstrakt.

De første beboere i Åhaven flyttede ind i december 2007, mens resten af bebyggelsen var under opførelse. Sidste etaper af byggeriet blev officielt meldt klar til indflytning i foråret 2009. Gradvist derefter blev veje og fællesarealer mv. færdiggjort.

På stiftende generalforsamlinger i oktober 2007 blev de 2 vedtægtsbestemte foreninger i bebyggelsen dannet: Grundejerforeningen Åhaven (for hele bebyggelsen) og Ejerforeningen Åhaven (for lejlighederne i etageejendommen).