Grundejerforeningen Åhavens bestyrelse har været i dialog med Vallensbæk Kommune og Politiet om behovet for at indføre supplerende parkerings-restriktioner i Grundejerforeningens område.

Baggrunden er, at Grundejerforeningen siden 2018 har oplevet et stigende problem med parkering af store køretøjer med gule eller hvidgule nummerplader og med en længde over 5,00 meter.

Parkeringen af de store køretøjer udgør et betydeligt sikkerhedsmæssigt problem for cyklister og gående, da bilerne rager op til 0,5 meter ud over kørebane eller ind over fortov. Hvis køretøjerne tilmed parkeres på p-pladserne nærmest stikvejene til ”Stamvejen” (Strandhaven), reduceres udsynet markant ved udkørsel fra stikvejene, hvilket også er til fare for især de ”bløde trafikanter”.

Nedenstående parkeringsregler er godkendt af Vallensbæk Kommune og Politiet og indføres fra den

1. januar 2020.

Udformning af de nye parkeringsregler

Først og fremmest sker der en generel stramning i håndhævelsen af p-reglerne for alle køretøjer. P-pladserne er afmærket med særlige belægningssten, der tydeligt afgrænser selve p-pladserne mod asfalt på vejbane og fliser på fortov. Parkering, hvor bilens karosseri rager uden for disse afmærkede pladser, dvs. ind over fortovsfliserne eller ud over asfalten på kørebanen, kan fremover medføre en p-afgift. Der må heller ikke parkeres ind over afmærkningen mellem to p-båse.

Da p-pladserne har en længde på ca. 5,00 meter, skal især de store biler parkeres meget præcist inden for de afmærkede pladser.

Ud over denne generelle stramning indføres nye p-restriktioner for biler med gule eller hvidgule nummerplader (papegøje plader). Disse restriktioner vil være opbygget af tre elementer, som beskrives nedenfor.

Det bemærkes, at der ikke ændres ved flytte- og håndværkerbilers mulighed for at servicere beboerne, da de hidtidige regler om af- og pålæsning i op til 15 minutter fortsat vil være gældende. De eksisterende p-restriktioner for Åsvinget (Grøn Zone) berøres heller ikke af de nye regler.

1. Indretning af særlige p-pladser til biler med gule eller hvidgule nummerplader.

Fra 1. januar 2020 skal al parkering af biler med gule eller hvidgule nummerplader på Strandhaven (Stamvejen) og tilhørende stikveje ske på de særlige p-pladser, der er forbeholdt sådanne biler.

Disse p-pladser er indrettet på 2 forskellige steder:

• På højre side af Stamvejen – ud for Lonza – er der etableret i alt 10 p-pladser. Højeste tilladte længde på disse p-pladser er 5,50 meter.
  • På venstre side af Stamvejen – for enden af blokken nr. 129 – 155 – er der etableret i alt 4 p-pladser. Højeste tilladte længde på disse p-pladser er 5,00 meter.

De særlige p-pladser er forsynet med skiltning og en hvid afstribning på vejbanen, så det er tydeligt markeret, hvor langt p-pladsen går ud på vejbanen.

Parkering af køretøjer, hvor karosseriet rager ud over afstribningen, kan medføre en p-afgift. Dette gælder også, hvis der parkeres så bilens karosseri går ind over fortovsfliserne.

2. Etablering af p-licens-ordning for parkering af biler med gule eller hvidgule nummerplader uden tidsbegrænsning.

Der indføres en p-licens-ordning, der giver adgang til at parkere uden tidsbegrænsning på de særlige p-pladser for biler med gule eller hvidgule nummerplader. Tidsubegrænset benyttelse af de særlige p-pladser til biler med gule eller hvidgule nummerplader forudsætter således, at køretøjet har p-licens, som udstedes af Grundejerforeningen. Der kan opnås én p-licens til én bil med gule eller hvidgule nummerplader pr. husstand (lejlighed eller rækkehus). P-licensen vil være koblet til bilens specifikke nummerplade.

3. Etablering af tidsbegrænset parkering for biler med gule eller hvidgule nummerplader.

I tidsrummet kl. 07:00 – 17:00 vil biler med gule eller hvidgule plader kunne parkere uden p-licens i op til 3 timer. Parkering skal ske på de særlige p-pladser til biler med gule eller hvidgule nummerplader. Parkering uden p-licens forudsætter gyldig og korrekt indstillet p-skive.

Ansøgning om p-licens

Ansøgning om p-licens sker ved udfyldelse og personlig aflevering af særlig blanket, som kan downloades fra Grundejerforeningens hjemmeside: https://grundejerforeningenaahaven.dk/. Aflevering kan ske på adressen Åsvinget 4, kælderen, på ét af følgende tidspunkter:

• Mandag den 25. november 2019 fra kl. 19:30 – 20:30
  • Onsdag den 27. november 2019 fra kl. 19:30 – 20:30

Samtidig med aflevering af blanketten skal der forevises gyldig billedlegitimation (Pas eller Kørekort) samt gyldigt Sundhedskort. Desuden skal køretøjets registreringsattest forevises.

P-licenser udstedes for 1 år og skal herefter fornys.

I tilfælde af tvivl

Bestyrelsen opfordrer til, at alle eventuelle tvivlsspørgsmål bliver afklaret hurtigst muligt ved henvendelse på e-mail til: info@grundejerforeningenaahaven.dk

Vallensbæk Strand, november 2019

Bestyrelsen i Grundejerforeningen Åhaven